E-legitymacja to plastikowa karta w formacie karty kredytowej, która może zawierać układ elektroniczny z interfejsem bezstykowym.
M-legitymacja to elektroniczna wersja legitymacji dostępna na smartfonie, będąca częścią aplikacji mObywatel. Jest nowoczesna, wygodna i bezpieczna, a także umożliwia korzystanie ze wszystkich zniżek przysługujących uczniom
E-legitymacja – wydawana uczniom w szkole po przesłaniu zdjęcia poprzez dziennik elektroniczny. Aby przedłużyć ich ważność, należy co roku do 30 września umieścić na nich naklejkę holograficzną. Zastępuje tradycyjną (papierową) legitymację szkolną.
E-legitymacje otrzymuje każdy uczeń klas 1 oraz uczniowie którzy nie mogą już przedłużyć ważności legitymacji papierowej. Od 13 lipca 2024 roku, szkoły w Polsce wydają legitymacje szkolne wyłącznie w formie plastikowej karty, znanej jako e-legitymacja. Papierowe legitymacje wydane przed tym terminem zachowują ważność do zakończenia nauki przez ucznia w danej szkole. Jeżeli uczeń zgubi papierową legitymację albo plastikową legitymację, po złożeniu wniosku przez rodzica należy mu wyrobić nową plastikową legitymację, i pobrać opłatę od ucznia za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej. Za wydanie duplikatu legitymacji szkolnej pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu, a więc w wysokości 9 zł (zgodnie z zał. do ustawy o opłacie skarbowej). Opłatę skarbową uiszczamy w kasie Urzędu Miasta Skarżysko-Kamienna
M-legitymacja generowana w systemie tylko po złożeniu przez rodzica wniosku o wydanie. Kolejność czynności opisana poniżej. Rodzic, po przesłaniu zdjęcia poprzez dziennik automatycznie wnioskuje o wydanie tylko legitymacji szkolnej (plastikowej).
Jak to działa?
mLegitymacja Szkolna
mLegitymacja Szkolna to bezpieczne narzędzie, dzięki któremu uczniowie potwierdzą przysługujące im uprawnienia, za pomocą telefonu komórkowego.
mLegitymacje Szkolne wydawane będą uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zarówno szkół publicznych, jak niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych.
“Mobilna” legitymacja będzie mogła być wydana uczniowi, któremu uprzednio wydano legitymację szkolną. Okres ważności mLegitymacji będzie tożsamy z okresem ważności wydanej uczniowi odpowiednio legitymacji szkolnej albo e-legitymacji (przedłużenie ważności wspomnianych legitymacji wymagało będzie ponownego wydania mLegitymacji).
mLegitymacja będzie unieważniana przez szkołę w przypadku utraty ważności wydanej uczniowi legitymacji szkolnej albo e-legitymacji.
Unieważnienie będzie mogło być dokonane przez szkołę także w przypadku utraty mLegitymacji na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym przechowywana była mLegitymacja.
Kolejność działań rodzica
1. Wniosek o wydanie mlegitymacji
Należy pobrać, wypełnić i dostarczyć wniosek do sekretariatu szkoły. Wniosek dostarczamy osobiście, lub skan na adres e-mail sekretariatu szkoły
2. Wysyłanie zdjęcia ucznia
Wysłać zdjęcie dziecka (dzieci) poprzez e-dziennik.
Zaloguj się do e-dziennika (jako rodzic)
wczytaj zdjęcie ucznia (Uczeń -> Dane ucznia -> AKTUALIZUJ ZDJĘCIE).
Aktualne zdjęcie – spełniające wymogi zdjęcia dokumentowego w formacie JPG lub JPEG o maksymalnie 1MB i w wymiarach 496 pikseli (wysokość) x 354 pikseli (szerokość)).
3. Kod QR do aplikacji mObywatel
Rodzic oczekuje na wiadomość w dzienniku elektronicznym, e-mail lub telefoniczną informację o odbiorze kodu QR i kodu aktywacyjnego do aplikacji mObywatel (osobisty odbiór rodzica/ucznia w sekretariacie).
4. Instalacja aplikacji mObywatel
Zainstalować aplikacje mObywatel ze sklepu Google Play lub Apps Store. W usłudze Legitymacja szkolna zeskanować otrzymany kod QR oraz wpisać kod aktywacyjny mLegitymacji.